19 jun 2013

Tong

Sorry! Ik heb verzuimd te vertellen dat m'n dagelijkse LUMC-blogjes ten einde zijn. Ik ontving van trouwe lezers op dinsdag 17 prompt een mailtje met de vraag waar m'n blog bleef. :)
Die mailtjes zijn op zich natuurlijk leuk, want dan blijkt dat verschillende lezers naar mijn blog uitkijken. IK HEB FAN'S !!! :):)
Daarom zal ik er naar streven om iets vaker dan 1 x per week een blog te schrijven..

Hoe gaat'ie verder?
Och, eigenlijk gaat het prima. Onverminderd goed dus. M'n energie houdt nog niet over en het lopen is ivm soms pijnlijke scheuten in m'n bekken nog niet top. Maar ik heb in ieder geval geen hulpmiddelen meer nodig. De rolstoel en de rollator heb ik alweer teruggebracht.

De enige complicatie die ik heb is een iets aangetaste tong.
Enkele dagen geleden beet ik per ongeluk op m'n tong. Dat ik dit per ongeluk deed, lijkt mij logisch.Wie bijt er nu bewust op z'n tong?! Wie dat bewust doet gebruikt volgens mij ook veel tabletten. Maar dit even terzijde.
Ik beet dus op m'n tong. Daardoor ontstond er aan de linker zijkant een behoorlijke bloedblaar. Dat was vervelend, maar (nog) niet pijnlijk. Die bloedblaar verdween vervolgens opmerkelijk snel. Wat over bleef was een roze/witkleurige plek. Een gevoelige plek! Die gevoeligheid manifesteerde zich vooral tijdens het praten en eten. Ik vermoed dat u zoiets wel herkent Menigeen heeft wel eens een zgn. aft in z'n mond gehad. Nou, daar is het goed mee te vergelijken. Heel erg vervelend en pijnlijk is dat. Zolang je de kaken op elkaar houdt, valt het wel mee. Maar zo gauw je gaat praten of eten/slikken kom je die pijnlijke aft tegen.

Mijn tongaandoening is o.a. het resultaat van m'n verminderde weerstand. Je ziet het vaker bij patiënten die een stamceltherapie hebben gehad. Zo gauw m'n weerstand weer toeneemt, zal m'n tong snel genezen. Maar, dan zijn we ongeveer 14 dagen verder. Daar schiet ik nu natuurlijk niets mee op. Ik heb er nu behoorlijk last van en wil daar graag zo snel mogelijk van af. Ik heb de afgelopen maanden al genoeg pijn geleden.
Toch maar even gebeld met het LUMC. De dienstdoende hematoloog adviseerde goed te spoelen met.......FUNGIZONE!!! U weet wel. Dat onvoorstelbaar smerige drankje waarover ik in m'n blog al eerder schreef.
Ja, toedeledokie!! Daar gaat Ten Voorde dus NIET mee spoelen! Dat is zonder meer uitgesloten en dus een gepasseerd station.
Daarentegen begrijp ik wel dat dit drankje het meest effectieve middel is om die aandoening aan m'n tong op te lossen. Tja, hoe gaan we dat oplossen....

Bij onze pillenleverancier heeft Marlies een klein kwastje opgehaald. Hiermee stipt zij de gevoelige plek op mijn tong aan met dat Fungizone-spul. Ik laat 15 á 20 seconden m'n tong uit m'n mond hangen om die fungizone te laten inwerken. Vervolgens spoel ik het restant snel weg met enkele slokken cola. Met deze methode proef ik die fungizone nagenoeg niet en Klaar is Kees. En dit dus 4 X per dag. Op deze wijze is het te doen :):)

Even 20 seconden laten inwerken.!

4 opmerkingen:

yvonne zei

hahaha je hebt alweer een prachtige oplossing bedacht!!!!!!!!!!!!!
groetjes van een FANNNNNNNNNNNNNN

Hanny Noorman zei

Welkom thuis,
Fijn dat het zo goed gaat. Met die tong komt het vast ook wel goed.
Beterschap verder!

groetjes,
Hanny

Rob zei

Ik spoel altijd met Ierse Whiskey van een niet nader te noemen merk. Lekker spul en het brandt werkelijk alles kapot waar je last van hebt, heerlijk. En je bent nooit te oud om daarmee te beginnen. Een echte aanrader Jan!!!!

Johnny en Bea zei

Heerlijk dat er behalve je ´tongaandoening´ verder geen complicaties zijn en dat je alle hulpmiddelen ook al weer hebt kunnen inleveren .Wel balen dat je dat smerige spul weer nodig hebt ,maar ach jullie hebben d´r een leuke oplossing voor bedacht die vast ook wel werkt :)
groetjes en houwen zo he