29 okt 2010

5 dagen verder

            
"Nou Ten Voorde. Je bent nu 5 dagen verder. Hoe staat het ermee? ".

Tja, wat zal ik ervan zeggen.?  Enerzijds gaat het volgens verwachting, maar anderszijds gaat het mij veel te langzaam en dit ervaar ik als een behoorlijk minpunt. De therapie in het ziekenhuis viel me tegen, maar de herstelperiode in huis tot nu toe ook! Nee, het thuis en bij m'n Marliesje zijn is natuurlijk 200%  beter dan welk ziekenhuis ook.
Het tegenvallen heeft betrekking op hoe ik mij voel. Ik ben nog steeds behoorlijk moe en lusteloos. Het ontbreekt me behoorlijk aan energie. Dat merk ik meteen als ik bijvoorbeeld een stukje ga wandelen. Na slechts een paar honder meter te hebben gelopen ben ik net zo moe als na een fikse wandeling van 10 à 15 kilometer. Kun je nagaan !
Daarnaast heb ik nog intense last van een vervelende bijwerking van die 'fijne chemo melfalan'. Potverdorie wat een rotzooi is dat zeg! Oké, het is een probaat middel tegen kahler en ruimt mr. kahler in het beenmerg prima uit de weg. Maar het beperkt zich helaas niet tot die kahlercellen. Het pakt ook de cellen van de slijmvliezen aan en dat is minder prettig moet ik u zeggen! Het heeft onderdelen van m'n spijsverteringskanaal zodanig aangetast, dat dit mijn welzijn op dit moment behoorlijk negatief beïnvloedt. Daardoor kom ik nagenoeg niet buiten en beweeg ik eigenlijk te weinig. Dat heeft weer negatieve invloed op m'n conditie en dan is ook hier de cirkel  weer 'mooi' rond.
Gelukkig is enige lichte verbetering merkbaar en hoop ik dat het in de loop van volgende week grotendeels of liefs helemaal voorbij is............hoop ik, want ik ben het nu al meer dan zat. Bah !!

Nog lekker even verder klagen :)
Ook m'n smaak is nog niet terug. Niets smaakt naar wat het eigenlijk zou moeten zijn. Ik probeerde een speculaasje bij de thee. Zowel het speculaasje als de thee smaakten naar niets! Het speculaasje leek wel op een hap zoet zand en de thee naar louter warm water. Bah!
Daardoor leef ik de hele week al op yoghurt met cruesli, een beetje (smaakloos) warm eten , warme melk en appelsap. Koude appelsap is het enige dat ik als echt lekker proef. Mmmm appelsap! 
Hopelijk gaat dit laatste snel over in druivensap van bij voorkeur de Merlot-druif, uit een fles met een kurk of schroefdop en met een alcoholpercentage van 13 à 14 % . Als dit mij weer goed smaakt is Ten Voorde weer helemaal tiptop in orde ! :):)

Woensdag 3/11 a.s. hoor ik hoe effectief de therapie is geweest. Dat wordt een spannend moment.!!

3 opmerkingen:

Johnny en Bea zei

Jammer dat je je nu vergeleken met de vorige behandeling zo veel minder goed/lekker voelt...we hadden je natuurlijk van harte gegund dat je weer heerlijk kon genieten van je flesje merlot ,mocht het zover zijn geef dan even een 'gil' dan krijg je van ons een heerlijk flesje!!
Nou gewoon nog even lekker kalm aan doen hoor ,het zal allemaal wel even wat langer dan je had gehoopt/verwacht tijd nodig hebben om weer 'recht te trekken';)
En dan heb je natuurlijk ook nog weer zo'n 'wachten op een belangrijke uitslag' week ,denk als dat bericht ,waar we natuurlijk allemaal voor duimen,positief is ,het je ook weer een heel eind op zal beuren en met wat 'rust,reinheid en regelmaat', komt het dan vast allemaal weer voor mekaar hoor.
Nou sterkte d'r mee en liefs en groetjes van ons maar weer!

Rob zei

Speculaasjes??? Een flinke berehap met pindasaus of een fricandel speciaal kunnen je smaakpapillen misschien weer wat stimuleren? Op naar de snackbar zou ik zeggen!

Unknown zei

Een aantal keren geprobeerd met je te bellen, dat lukte niet. Tot mij te binnen schoot dat je een weblog hebt en zie daar...
Inmiddels heb ik het - van dag tot dag verslag - van je gelezen en ik ben blij voor je dat het zonder echte complicaties is verlopen. Het aansterken heeft tijd nodig en met jouw optimisme komt dat ook wel weer goed.
Veel sterkte en met lieve groet, ook aan Marlies, ook van Hannie.