7 okt 2010

Stamceltherapie (hierna SCT): dag 1

                             
Kamer 4:
Vandaag, donderdag 7/10, is het dan zover. De stamceltherapie is een feit. Althans de aanloop er naartoe.
Nee hè, weer uitzicht op de brandtrap
Vandaag de dag van de opname. Van tevoren weet je als patiënt niet op welke kamer je wordt geparkeerd. Onderweg naar het ziekenhuis vertelde ik Marlies dat ik hoopte niet weer op de kamer te komen waarin ik in 2006 mijn 1-ste therapie moest ondergaan. Daar keek ik tegen een ijzeren brandtrap aan en verder NIETS! Niet echt een uitzicht om opgewekt van te worden

En wat zegt de ontvangende verpleegkundige tegen meneer Ten Voorde! "Meneer, van harte welkom op onze afdeling. Wij hebben u op kamer 4 geplaatst"................Nee hè. DAT IS DEZELFDE KAMER ALS IN 2006!!!!
Potverdorie nog eens aan toe ! Ook dat nog! Een stamceltherapie moeten ondergaan, een schoorsteenbrand en dan ook nog zo'n klotenkamer. 't Is in dit rijtje natuurlijk een futiliteit, maar wel een erg vervelende.

Kennelijk vonden de verplegende dames van de afdeling dit zielig, want kort nadat ik me had geïnstalleerd werd mij beloofd dat ik morgen naar een andere kamer mag verhuizen. Een kamer die een mooier uitzicht biedt. Ik kijk dan op de straat die langs de afdeling loopt. Straatverkeer dus. Dat beweegt tenminste :)

Subclavia: 
Vandaag was ook de dag dat een zgn. subclavia werd aangelegd. Een subclavia, ook wel lange lijn genoemd, is een permanent infuus dat ter hoogte van het sleutelbeen op een grote ader wordt aangesloten.
M'n onafscheidelijke 'kameraad' wordt klaargemaakt
Hierdoor is het niet nodig om bij het toedienen van medicatie en het afnemen van bloed telkens opnieuw te prikken. Tijdens deze therapie is de frequentie van die handelingen zo hoog dat dit erg belastend is voor de patiënt. Het nadeel van zo'n subclavia is, dat ik vanaf nu dag en nacht rondloop met drie rondslingerende infuuslijnen + een kapstok op wielen waar alle medicatie aanhangt. 
Nou ja, 't is niet anders. Ik wist dat mij dit allemaal stond te wachten. 'k Zal niet klagen. Morgen wordt het ook 'leuk'. Dan krijg ik de hoge dosis Melfalan! Dat goedje ruimt m'n beenmerg op. Wat Glorix is voor de gootsteen, is Melfalan voor het beenmerg. Zoiets ongeveer. En zaterdag nog een dosis van dit spul en dan kunnen maandag de stamcellen aantreden.
Het wordt een spannend weekeinde !

5 opmerkingen:

Frits&Esther. zei

Jan, ik wens je succes en sterkte.
groet Frits.

SandersBlog zei

Een mooie trap is niet lelijk, maar dit gewoon een ontzettend lelijke trap! Ik kon het op Skype niet zien, maar deze trap is echt te erg! Ik hoop dat je gauw een andere kamer krijgt! Je hebt wel een prettige omgeving nodig om niet al te diep te dippen!

Johnny en Bea zei

Nou hoop dat ze zich aan hun belofte gaan houden ,want wat nu een futiliteit mag lijken kan,vooral als je je ff niet zo prettig voelt een enorm storende factor worden en als je al je tijd op zo'n kamer moet doorbrengen is een beetje uitzicht toch ook wel prettig!
Serkte morgen en we denken aan je hoor...

Unknown zei

Hey Jan,

heel veel succes de komende dagen! Ik hoop dat de behandeling niet tegen gaat vallen en voorspoedig verloopt!

En succes met verhuizen morgen naar je andere kamer met uitzicht op beweging!!

Liefs van Jacomijn

Jaap Tanis zei

Hallo Jan, het klinkt allemaal erg bekend ook al is het voor mij weeral 3,5 jaar geleden. We wensen jullie heel veel sterkte toe en leven in gedachten met jullie mee!
Een hartelijke groet van Jaap en Ria Tanis.