10 okt 2010

SCT: dag 4

Vandaag, 10/10/10, Weer een zonovergoten dag, maar aanmerkelijk frisser. mede daarom heb ik besloten niet naar buiten te gaan. Een verkoudheid of iets dergelijks kan ik er nu even niet bij hebben.
Daarnaast gaat het met mij vandaag ook iets minder. Ik kan merken dat de chemo bezig is geweest. Ik ervaar een lichte misselijkheid waardoor ik minder trek heb in eten.
Effectief maar erg smerig!
Vanmorgen had ik m'n ontbijt al gehalveerd. M'n warme maaltijd (Zalm, kriel worteltjes en aardappelkroketjes) smaakte ondanks deze situatie toch nog prima. Heerlijk gegeten dus.
Maar dan komt het ritueel van tanden poetsen en het spoelen van de mondholte met een lepeltje vol met het verschrikkelijk smerige oranjekleurige drankje 'Fungizone'. De naam begint met 'Fun'. Dat wekt een positieve indruk. Ongetwijfeld zal dat op de werking van dat spul slaan. Het voorkomt en verhelpt infecties en irritaties in de slokdarm. Dat is natuurlijk wel 'fun'. Maar het innemen en spoelen in de mond en vervolgens doorslikken van dit goedje is erg smerig en dus geen pleziertje. EN DAT 4 X PER DAG!

Ik heb het met de vanmorgen visite lopende hematoloog besproken. Hij adviseerde niet meer met het drankje te spoelen, maar het meteen door te slikken. Dat is nog smerig, maar minder en het proberen waard.
Dat deed ik dus na mijn heerlijke zalm. Onmiddellijk daarop ging het al mis. Ik proefde de zalm nog een keer, maar dan in omgekeerde richting. Nou, dan smaakt het echt niet meer naar zalm kan ik u verzekeren :(
Vervolgens zwom de zalm de gootsteen in. Daarna vond ik het mooi geweest met dat drankje. Bah !

Morgen zal ik het met m'n behandelende hematoloog bespreken. Die komt dan langs voor het toedienen van de stamcellen.

3 opmerkingen:

Johnny en Bea zei

Ja 't leek heerlijk weer ,maar was idd. behoorlijk fris,wel jammer dat je niet net als gisteren nog zo'n heerlijk dagje kon genieten...
Nou hoop dat je hematoloog een andere optie heeft voor het misselijkmakende en smakende 'fun'goedje ,want zo blijft er weinig fun over he;)
Sterkte en hopenlijk morgen een betere dag...
groetjes van ons allemaal

Anoniem zei

Hoi Jan,
Wij hopen dat je het goed volhoudt de komende tijd, zet hem op en hou je taai! Het schrijven van je belevenissen volgen wij nog steeds en wij vinden dat je alles prima verwoord,met de nodige humor. Het ga je goed en tot ziens, groeten Johannes en Joke

Rob zei

Hoi Jean.

Lekker spul zeg, dat Fungizone. Ik heb even opgezocht wat het precies is en doet. Zie link:
http://www.efarma.nl/pages/winap.asp?ID=1788&Method=medicijntekst&Lijstnaam=Fungizone

Vrolijk ervan worden doe je m.i. niet. Sterkte en veel geduld gewenst.

Cheerz, Rob.