8 okt 2010

SCT: dag 2

          

Meer te zien dan kijken naar een brandtrap
Zo, de verhuizing is achter de rug. Ik zit nu in een andere kamer met meer lichtinval en iets beter uitzicht. Ik kijk op de T-kruising van de Emmastraat met de Nassaustraat in Enschede. Niets bijzonders natuurlijk, maar wel aanzienlijk dynamischer dan een brandtrap die ook nog veel licht wegneemt. Van dit punt gezien verblijf ik in het achterste gebouw, eerste etage,  2e en 3e raam van rechts.
En vanuit m'n kamer zie ik het straattafereel zoals op de foto is te zien. Spanneeend :)

Vanmorgen, 8/10 te 10.30 uur, werd de chemo Melfalan aangesloten. Een zakje met een op Spa blauw lijkende substantie. Tijdens het toedienen moest ik zuigen op ijsklontjes. Dit is een preventiemiddel om zoveel mogelijk te voorkomen dat de slijmvliezen en speekselklieren in mijn mond worden aangetast. Door die slijmvliezen en speekselklieren met die klontjes koud te houden, vindt er op die plekken minder doorstroming van bloed plaats. Daardoor wordt die omgeving dus minder aangetast. Ach, soms is het ook zo simpel.

Dat toedienen duurt ongeveer een uur. Kun je nagaan hoeveel klontjes ik inmiddels heb opgezogen Ik schat ongeveer een halve liter ijs. Daarnaast moet ik ook 1 á 1 1/2 liter water drinken. Dit om de doorspoeling van m'n nieren goed te activeren. Na die klontjes dus nog een liter.
Morgen nog zo'n Melfalan-sessie. 'k Ben blij dat ik een toilet op m'n kamer heb, want m'n nieren werken nog uitstekend :)

2 opmerkingen:

Jaap Tanis zei

Dag Jan, het verhaal van de ijsklontjes!? 3,5 jaar geleden was dit geen onderdeel van de methode maar ik had bij toeval van iemand gehoor dat het zuigen op limonade ijs tijdens het toedienen van de HDM de kans op problemen met slijmvlies in de mond zou verkleinen en tot mijn verbazing heb ik toen totaal geen last gehad van een kapotte mond. Sindsdien heb ik veel lotgenoeten die tip gegeven en bleek het in de meeste gevallen effectief. Ik hoop bij jou nu ook! Sterkte verder en groetjes van Jaap en Ria Tanis

Johnny en Bea zei

Dus toch nog een ''room with a view'' Johnny lag vorig jaar op E2 had ongeveer hetzelfde uitzicht ,waar jij nu van mag ''genieten''
Nou hoop dat je niet erg veel last krijgt van het goedje .... en succes met het naar binnen werken van de liters water!