13 okt 2013

Slechte prognose

Vrijdagmiddag (11/10) rond 13.00 uur arriveerde ik weer thuis. De longontsteking was onder controle. Om de behandeling tegen deze ontsteking af te ronden was een infuus niet meer noodzakelijk. De kuur tegen m'n longontsteking kon nu in tabletvorm worden voortgezet. Tot zover het goede nieuws!

Na de complicatie van het cauda-syndroom, waar ik eind juli jl. tegenaan liep, heeft zich ook nu weer een verontrustende complicatie aangediend.
Wat is er aan de hand?

Donderdagmiddag (10/10) kreeg ik opeens enorme pijn in m'n onderlichaam. Het manifesteerde zich afwisselend in m'n linker- en rechterbeen, maar soms ook in beide benen. En het was niet zomaar een pijntje! Het betrof een moeilijk te beschrijven pijn die veelal toenam tot een pijnbeleving tot het getal 10. Hierbij moet u ervan uitgaan dat het getal '0' aangeeft dat u geen pijn voelt en het getal '10' het maximale dat u aan pijn kunt beleven.
De pijn was gelukkig niet constant aanwezig, maar kwam bij regelmaat opzetten en verdween na enige tijd weer. Verder bleek dat de kracht in mijn benen zodanig verzwakte dat ik er niet meer op kon staan. Dus staand plassen was vanaf dat moment niet meer mogelijk! Daarnaast was opmerkelijk dat de hoeveelheden en de frequentie van het plassen aanmerkelijk toenamen. Bijna een liter per twee uren was geen uitzondering.

Al met al was het ontslag uit het ziekenhuis geen reden om dit uit te stellen. Liggend plassen kan ik thuis ook. Waarom de verantwoordelijke zaalarts en ik niet nader bij die pijn hebben stilgestaan vind ik nu, achteraf, vreemd. Die pijn komt er vanzelfsprekend niet zomaar.
Vrijdag rond 13.00 uur was ik dus thuis en die pijnen bleven komen en gaan. Vanzelfsprekend hoopte ik dat die pijn een keer zou verdwijnen, maar het tegendeel bleek het geval. Rond middernacht besloten wij naar bed te gaan. In verband met mijn verzwakte benen zou ik de trap naar boven mijden en in de woonkamer op de bank gaan slapen. Zo gezegd, zo gedaan.
Echter na korte tijd kreeg ik die enorme pijn weer in m'n linkerbeen. Die pijn was heftiger dan de vorige keren en bleef aanhouden. Het was onverdraaglijk!!
We besloten de huisartsenpost te bellen en na korte tijd arriveerden twee mannen, waarvan de man in burgerkleding kennelijk de arts bleek te zijn. Hij gedroeg zich zeer merkwaardig!
Terwijl ik letterlijk lag te creperen en te steunen van die enorme pijn richtte hij z'n aandacht niet meteen op mij, maar begon hij in de richting van Marlies over onze eetkamerstoelen........
"Tjonge, wat zijn dit mooie stoelen".... Vervolgens nam hij op een ervan plaats en ging de stoel ook nog op z'n gemak bekijken!
Na dit met enige verbazing te hebben aanschouwd, vroeg ik hem of hij mij iets tegen die pijn kon geven. Dan kon ik hem te woord staan. Hierop antwoordde hij stellig dat ik geen pijn had, maar hyperventileerde! "Beste man, ik hyperventileer niet!,", antwoordde ik geïrriteerd.
"Bent u ook medicus?", was zijn verbaasde reactie hierop....
Na een test met een vingerclip om de hyperventilatie vast te stellen bleek vanzelfsprekend duidelijk dat dit niet het geval was.Vervolgens kreeg ik 20 ml. morfine. Na pas een half uur merkte ik dat de pijn geleidelijk iets afnam!
Ik kreeg dit vreemde wezen gelukkig ook nog zover dat hij mij per ambulance naar het ziekenhuis liet vervoeren.
Tijdens deze visite liet hij nog een aantal van dit soort merkwaardige gedragingen zien, maar die laat ik nu even achterwege. Vreemde man!

Het is nu zondagmiddag 13/10 rond 15.30 uur. Er heeft een MRI-scan plaatsgevonden en er zijn nu verschillende zaken duidelijk. En die zaken zijn niet goed!
zondag 13 oktober 2013
Ondanks de bestralingen die in augustus jl. in verband met het cauda-syndroom en de daardoor dreigende dwarslaesie hebben plaatsgevonden, hebben zich in mijn ruggenwervel toch weer nieuwe kahlerhaarden ontwikkeld. Zelfs de haard op de L3-wervel, die in augustus is bestraald, is toch weer gaan groeien. Daarnaast is een kahlerhaard op de L1-wervel gezien en nog eentje hoger in de rug. De L3 en L1 vormen nu een ernstige bedreiging voor alle functies van mijn onderlichaam. Deze groeien namelijk in de richting van de zenuwbaan in mijn ruggenwervel! Die andere gelukkig (nog) niet.

Vandaag heeft een team, bestaande uit een hematoloog, een neuroloog en een radioloog, de situatie en een mogelijk behandelplan besproken. Ook dat ziet er niet goed uit, want de radioloog twijfelt of opnieuw bestralen van de L3-wervel nog wel zin heeft. Hij ziet daarin voor alsnog geen meerwaarde.
Er zit een maximum in het kunnen bestralen van dezelfde plekken in het lichaam. Als dat bereikt is, is daarna het effect nihil en richt het meer schade aan dan een te verwachten herstel. Kennelijk is dat plafond wat betreft de L-3 wervel bereikt. Of deze wervel en de overige wervels wel of niet worden bestraald, hoor ik morgen.

Al met al moet ik mij ook afvragen wat er na een eventuele bestraling gaat gebeuren. Ik verwacht dat de ontwikkeling van kahlerhaarden daarmee niet gestopt is. Sinds augustus zitten er alweer 3 actieve haarden in m'n rug en dat proces is, ondanks m'n succesvol verlopen allogene stamceltherapie, kennelijk niet te stoppen!

Het wordt volgende week een uiterst spannende week en daarna uiterst spannende maanden.
M'n ziekteproces heeft in korte tijd een snelle wending genomen en dat is wel even wennen kan ik u verzekeren. Het leven kan hard zijn!

16 opmerkingen:

yvonne zei

Oh lieve Jan, dit is niet mis en ik schrik mij naar. Ik had al zo het nare gevoel dat er iets aan de hand was.
Jeetje joh, ik heb verder even geen woorden.
sterkte en liefs aan jullie beiden, yvonne

Rona zei

Hoi Jan en Marlies.

Dit is toch ff een bericht wat aankomt kan ik je vertellen. Ik had er toch goede hoop in dat je weer de goed kant op ging maar het tegendeel is dus waar. Kijk we weten dat de Kahler een zeer verraderlijke ziekte is maar op het moment dat het met iemand niet zo goed gaat doet dit zeer. Je gunt iedereen toch het beste. We strijden er allemaal hard voor en doen er alles voor en dan dit. Tjee wat zullen jullie geschrokken zijn. Dit alles heeft giga impact op jullie en het hele gezin. Maar, je zult weer verder moeten en dat ga je natuurlijk ook doen. Ik hoop echt dat de heren (misschien vrouwen) toch nog wat voor je in petto hebben. Ik ga hier wel van uit.

Jan en Marlies heel veel sterkte om deze tegenslag weer het hoofd te bieden.
We denken aan jullie. Groetjes Joop en Rona

Frits&Esther. zei

Jan, ik wens jullie heel veel sterkte toe. Dit is toch een behoorlijke tegenvaller.
Kop op en hou je taai, groet Frits.

Marcha zei

Lieve Jan, wat een schrik toch, voor jullie helemaal! Het leven is inderdaad hard en zo oneerlijk. Dit verdient niemand. Heel heel veel sterkte voor jullie, liefs Marcha

Marcha zei

Jeetje wat een schrik, voor jullie helemaal. Het leven is inderdaad hard en zo oneerlijk. Dit verdient niemand. Ik wens jullie heel heel veel sterkte.
Liefs Marcha

Johnny en Bea zei

Potverdorie Jan wat een berichten ,wat zullen jullie geschrokken zijn ...´t leven is zekersoms heel hard ,maar soms ook zo oneerlijk dan he ...:(

Hanneke zei

........ kan er even geen nette woorden voor vinden, hier ook al. Lijkt wel of Mister Kahler overal genadeloos aan het toeslaan is, bij Sander, bij mijn moeder en hier nu ook al zo'n nieuws

Heel veel sterkte en hoop dat jullie deze tegenslag weer een beetje kunnen verwerken met elkaar

Gr Hanneke

SandersBlog zei

Jan.....ik weet niet wat ik moet zeggen. Maar de woorden die ik heb schrijf ik liever niet in zwart op wit.

Unknown zei

Lieve Jan en Marlies,

Tegenslag op tegenslag, wat heftig allemaal. Heel veel sterkte en we denken aan jullie!
Liefs, Gonne en Rob-Jan

Anoniem zei

Lieve Jan en MArlies,
In gedachten bij jullie. Sterkte.
Liefs Edwin en Els

Liselot Esendam zei

Hoi Jan en Marlies,
Ik spreek jullie persoonlijk niet zoveel, maar ik krijg natuurlijk wel alles mee hier in huis. Ik wil graag laten weten dat ook ik aan jullie denk en jullie allemaal heel veel sterkte toewens.
Lieve groet,
Liselot

Rob zei

Pfoei, dat is me schrikken! Ik kan me voorstellen dat je nu aardig in de rats zit. Hopelijk komt het weer goed, dat hoop ik zeer. Sterkte Jan!

Pim van den Berg zei

Beste Jan en Marlies,
Wat is dat schrikken. Denk je dat het goed gaat, wordt het gras onder je voeten even flink weggemaaid. We wensen jullie veel sterkte en hopen met jullie mee dat er een oplossing komt voor je helse pijnen en kahlerhaarden. Succes,
Groeten Pim en Nancy

Pim van den Berg zei

Hoi Jan en Marlies,

Dat is schrikken. Denk je dat je de goede kant op gaat wordt het gras onder je voeten even flink weggemaaid. We wensen jullie veel sterkte en hopen dat er een oplossing komt voor je helse pijnen en kahlerhaarden.

Succes en groetjes
Pim en Nancy

Anoniem zei

Jan,

Hoop dat de operatie goed is verlopen en resultaat heeft. Je positieve instelling heeft mij
de afgelopen tijd goed gedaan. Leef met jou en je familie mee. Wil je blog, de komende tijd, met jullie belevenissen blijven volgen. Dus......!

Veel kracht toegewenst.

Groetjes

Helmig J Hafkamp

Bregina zei

Beste Jan en Marlies,

Weet niet de juiste woorden te vinden...
Denk aan jullie!

Bregina