30 mrt 2009

Stand van zaken en smeerolie

Stand van zaken:
Het gaat (weer en eigenlijk nog steeds) goed met de ten Voordetjes. Vandaag bleek de uitslag van m'n tweemaandelijkse bloedonderzoek weer hetzelfde zoals dat al geruime tijd is: goed en het gehalte van het M-proteïne, de peilstok van mr. kahler, staat nog steeds op 2 mgr/ltr bloed.
De (buik)operatiewond geneest goed, maar is nog wel een beetje gevoelig. Ondanks dit kleine ongemak heb ik er vertrouwen in dat het allemaal weer goed komt. En die puntbuik.......die ben ik gelukkig kwijt. M'n gewicht is nog steeds hetzelfde. Iets te veel welvaart rond de heupen, maar de verhoudingen zijn nu wel genormaliseerd. Ik kan nu in ieder geval weer een broek dragen zonder bang te zijn dat'ie steeds afzakt.

Met Mark gaat het als een speer. De voorspelling was dat hij ongeveer zes weken afhankelijk zou zijn van krukken. Nou, Mark niet! Hij gebruikt ze nog dagelijks, maar niet meer voor de korte afstanden. Thuis probeert hij alweer voorzichtig te lopen. We zien hem dagelijks vooruit gaan en zijn zelfs bang dat Mark alles te snel wil. We moeten hem afremmen om het lopen niet te forceren.
Tot onze grote verbazing vlogen Mark en Jasper elkaar vorige week weer eens een keertje in de haren. Dat werd ook weer hoog tijd, want dat was alweer een behoorlijke tijd geleden. Mark was Jasper aan het jennen en Mark negeerde daarbij drie duidelijke waarschuwingen. Tja, dat moet je bij Jasper dus niet doen! We zagen het einde van z'n geduld naderen. Jasper mepte en dat deed Mark kennelijk erg 'au'. Mark ontplofte vervolgens en ondernam een tegenactie.
We hebben er van genoten en Mark was alweer bijna net zo snel als wij van hem gewend zijn. Uitslag van het conflict: Jasper
was 'the champion of the match' .
Een half uur later was alles weer koek en ei.........zoals we van hen gewend zijn :)


Smeerolie:

Humor wordt wel ' de smeerolie van de maatschappij' genoemd. Humor maakt het leven aantrekkelijker, lost problemen op en kan zowel mentale als fysieke pijn verzachten. Dat verklaart ook het verschijnsel 'Clinic Clowns'.
Humor maakt een zeer belangrijk deel uit van ons leven. Ik kan mij een leven zonder humor niet voorstellen. Ondanks alle tegenslagen houdt humor ons op de been en lachen we er elke dag wat af. Gelukkig maar, want daardoor kunnen wij de kwaliteit van ons leven op een redelijk constant hoog peil houden, zonder daarbij de realiteit uit het oog te verliezen.

Humor heb je in alle soorten en maten en de liefhebbers idem dito. Waarvan de een krom ligt van het lachen, vertrekt de ander geen spier. Je ziet het op elk verjaarspartijtje. Heel begrijpelijk denk ik.
Ik ben een liefhebber van maffe, absurdistische, zwarte en/of confronterende humor. Humor van Theo Maassen, Hans Teeuwen, Youp van 't Hek (een arrogante bal trouwens, maar zijn conferences en boeken vind ik prachtig), Eric van Muiswinkel & Diederik van Vleuten en het cabaretduo Schudden om er enkele te noemen. Heerlijk om naar te kijken en te luisteren.
Brigitte Kaandorp daarentegen vind ik he-le-maal niets! Als persoon ongetwijfeld een leuke meid, maar haar humor vind ik geen humor. Een mooi voorbeeld van 'de zaal ligt krom, ik vertrek geen spier'. Zo'n situatie dus. Oké, het duet met Herman Finkers is leuk, maar dat vind ik dan ook het enige. Smaken verschillen nu eenmaal. En dat is maar goed ook, anders hadden we met elkaar een vreselijk kleurloze samenleving :)
Zaterdag jl. werd zij geridderd als dank voor haar inmiddels al 25 jaren durende bijdrage aan de Nederlandse cultuur. Proficiat Brigitte!

Nee, doe mij dan maar het duo Droog Brood (Bas Hoeflaak en Peter van de Witte).
Onlangs zag ik een DVD van dit, volgens mij nog betrekkelijk onbekend, cabaret-duo.
Je ziet ze namelijk niet veel op tv. Vorig jaar zag ik hen voor het eerst tijdens een door de VARA uitgezonden registratie van een voorstelling. Sindsdien ben ik een grote fan van Droog Brood! Prachtige absurdistische humor. Knap gevonden in de eenvoud en het dialoog en er-rug goede humor! Althans,... dat vind ik.
Hieronder de scene 'Appel of oorlog' uit hun voorstelling 'Omwille van de Smeer' (2005).
Wel even het geluid aanzetten!

Geen opmerkingen: