16 mrt 2009

Goede start nieuwe periode

Eind januari liep mijn deelname aan het zgn. HOVON65 onderzoek af en daarom werd er gestopt met de toediening van mijn tweewekelijkse (onderhouds)medicijn Velcade. Sinds die tijd gebruik ik geen medicijnen meer. Soms alleen wat paracetamolletjes in het weekeinde, wanneer de wijn weer eens een keer slecht is gevallen. Verder dus niets.
In de weken kort voor mijn operatie moest ik in verband met deze nieuwe situatie verschillende onderzoeken ondergaan: een röntgen van m'n skelet, een MRI en, zoals in de vorige blog al is beschreven, een beenmergpunctie.

Vandaag, 16/3, werd ik te 09.30 uur voor de uitslag en het bespreken van het controleprogramma voor de komende tijd verwacht bij mijn medicijnman op het MST te Enschede.
Onmiddellijk na binnenkomst op z'n kamer, ik zat nog maar nauwelijks op m'n stoel, begon 'mijn' hematoloog al : "Nou, meneer ten Voorde. De uitslagen zien er allemaal keurig uit. Geen bijzonderheden te zien. Alles lijkt normaal. Op basis van deze uitslagen diagnosticeert geen enkele arts dat u kahler hebt".
De werkelijkheid is helaas anders. Maar het is in ieder geval een uitstekende startpositie voor de komende, enigszins onzekere, tijd.
Vanaf nu zal elke twee maanden het gehalte van mijn M-proteïne worden bepaald. Dat staat nu op 2 mg/ltr bloed. Als dat gaat stijgen, is dat een teken dat mr. kahler weer actief wordt. Afhankelijk van de snelheid waarmee dit stijgt, zal worden besloten welk medicinaal wapen hiertegen zal worden ingezet.

In de tussentijd ga ik door met datgene wat ik al jaren samen met Marlies en onze jongens doe: het prettige leven! We laten ons 'de kop niet gek maken' met eventuele situaties waarin het bij mij, Marlies of bij onze jongens in de toekomst mis zou kunnen gaan. Dat kan van alles zijn. Dat hebben we met Mark z'n beenbreuk wel gezien.
Gelukkig kunnen we die eventualiteiten goed van ons afzetten en liggen we er allebei niet wakker van. Voor ons telt de realiteit van vandaag en onze mogelijkheden op de korte termijn.
Daarna zien we wel weer verder.

Geen opmerkingen: