8 mrt 2009

Hier dat ding!

In één van m'n vorige blogs schreef ik dat ik sinds kort samen met een collega-kahlerpatiënt contactpersoon voor de regio Twente/Apeldoorn ben. Een van de taken is het twee maal per jaar organiseren van een lotgenotenbijeenkomst. Een bijzonder dankbare en zinvolle bezigheid!
Zaterdag jl. 7/3, hadden wij onze primeur met de eerste door ons georganiseerde bijeenkomst.
We dachten alles keurig geregeld te hebben. Een uitstekende en gemakkelijk bereikbare locatie, koffie/thee/lunch, audiovisuele apparatuur enz. Daarnaast had een hematoloog van het MST Twente onze uitnodiging geaccepteerd om een lezing te houden over de verschillende behandelmethoden van de ziekten kahler en waldenström. Het dreigde een gesmeerde bijeenkomst te worden.

Ik was al ruim van tevoren aanwezig om de apparatuur te installeren. De beamer deed het keurig, het projectiescherm bleef zowaar staan en de laptop had er ook zin in. De voorstelling kon beginnen.
Ongeveer een kwartier voor aanvang arriveerde de hematoloog met een memorystick waarop zij haar powerpointpresentatie(ppt) had staan. Daar had ik, gezien die laptop, natuurlijk ook op gerekend. Stickkie erin en klaar is Kees...............dacht ik.
Niet dus! Het bleek dat mevrouw de hematoloog haar ppt had gemaakt in de nieuwste versie powerpoint (2007) , terwijl ik slechts de versie 2003 op mijn laptop had staan. Tja, een nieuwe versie ppt werkt dus niet op een oudere versie van dat programma.
"Nou, dat is wel erg vervelend, want zonder deze ppt kan ik geen presentatie houden", was haar conclusie.
Op dat moment was het 10.15 uur en de presentatie stond om 10.30 uur gepland. Ik had dus nog een kwartier om dit probleem op te lossen.
Het had geen zin om er langer bij stil te staan, dus stelde ik voor om snel naar huis te rijden om haar ppt- 2007 versie op mijn huis-pc om te zetten naar een 2003-versie. Op mijn huis-pc had ik namelijk wél de 2007 versie geïnstalleerd. Daarmee kun je namelijk een 2007-ppt naar een 2003-versie omzetten.
Zo gezegd, zo gedaan. Nadat ik alle aanwezigen hierover had geïnformeerd reed ik snel naar huis om het zaakje om te zetten. Dat lukte prima! Nu nog even testen of het op de laptop ook werkt. De laptop had ik daarvoor natuurlijk meegenomen. Alleen.....................dat kloteding wilde niet opstarten. Wat ik ook probeerde, het scherm bleef zwart. Er was geen leven meer in te krijgen.
Nou jongens en meisjes, toen kreeg ik het behoorlijk warm kan ik u zeggen. Een zaal vol mensen zat te wachten op een presentatie en ik zit hier met een onwillige laptop die duidelijk aangaf: 'Ik-doe-vandaag-niet-meer-mee!!' De oorzaak? Geen idee.
Potverdepotver nog eens aan toe, maar dan in een nog iets grovere taal, foeterde ik voor me uit.
Hoe ga ik dit nu oplossen. Zonder laptop loopt die hele bijeenkomst in de krul.
De buren....m'n achterbuurvrouw Erna heeft een laptop. Snel even bellen. Erna bleek ziek en daarbij had ze haar laptop op haar werk liggen. Al-tijd heeft ze het apparaat thuis, behalve vandaag.
De andere buren. Die hebben misschien ook een laptop.
"Ja, eeh, onze oudste zoon heeft een laptop, maar die is nu niet hier. Die is nu in Amsterdam.".
Dat red ik vice versa waarschijnlijk niet binnen een kwartier.
Dan maar even op strooptocht bij de andere buren. Ik realiseerde mij twee nieuwkomers bij ons in de straat. Twee jonge stellen met vermoedelijk een hoog laptopgehalte. Het eerste stel bleek niet thuis te zijn. Vervolgens keek ik bij het daaraan grenzende nieuwe stel naar binnen en wat zag ik daar tot mijn grote vreugde......?! De nieuwe buur zat in zijn ochtendjas aan de eettafel heerlijk relaxed op een laptop te tikken. Toen ik dat zag, duurde dat tafereel daarna nog minder dan 1 minuut!
De buurvrouw deed open en ik stond vervolgens binnen 10 seconden bij de laptop. "Goedemorgen buur. Hier dat ding!!". En weg was ik weer.
Nou, zo ging dat natuurlijk niet. Dat hadden ze nooit gepikt. Maar ik had wel enorme haast en niet veel tijd om alles uitvoerig uit te leggen.
Na een korte uitleg toonden ze alle begrip en reed ik vervolgens met een werkende laptop weer terug richting de wachtende bezoekers.

Tjonge wat had ik mazzel dat die buren een laptop hadden zeg! En er was ook nog een 2007 versie powerpoint op geïnstalleerd. Dubbel mazzel dus.
De presentatie begon ongeveer een uur later, maar verliep verder vlekkeloos.......waarbij ik twee grote zweetvlekken onder mijn oksels niet meereken :)

Geen opmerkingen: