21 aug 2013

Positieve ontwikkeling

Ja, ik denk dat ik een positieve ontwikkeling kan melden. Ik geef wel aan dat het een 'ontwikkeling' betreft! Een ontwikkeling waarvan ik vanzelfsprekend hoop dat die zich in positieve zin blijft voortzetten.
Het gaat hier over m'n stoelgang. Om wat specifieker te zijn: de vaste vorm van de twee varianten. Ik kan daarvoor wel andere woorden gebruiken, maar dat vind ik zo banaal staan in een blog.

Bij aandrang wel even tempo maken.
Dat wél ! :):)
Vanaf zaterdag (17//8) voelde ik dat ik op dit punt 'aandrang' kreeg. Opeens kwam dat gevoel geleidelijk maar gestaag weer terug. Dit heeft erin geresulteerd dat het mij nu goed lukt om de natuurlijke situatie van aandrang en het vervolgens doneren op de juiste plek te realiseren. Prachtig toch!!
Beste jongens en meisjes, jullie begrijpen dat ik hier hartstikke blij mee ben. Wat zou het toch mooi zijn als dit onderdeel zich weer volledig herstelt. Want incontinent zijn, is echt geen pretje. Vreselijk zelfs!

Helaas is er in m'm plasfunctie nog niets veranderd. Dat doe ik nog steeds met behulp van een zgn. wegwerpkatheter. Natuurlijk zou het mooi zijn als ook dit zich weer herstelt. Maar, mocht dat niet het geval zijn, dan is er op deze wijze goed mee te leven. Ik ben er in ieder geval niet incontinent mee. Gelukkig voel ik op dit onderdeel ook een natuurlijke aandrang. Om dan vervolgens met zo'n katheter even te plassen is echt een fluitje van 1 eurocent. Makkelijk zat.

Wat het 'caudasyndroom' betreft rest nog m'n loopfunctie. Dat gaat inmiddels wel iets'ie piets'ie beter, maar is nog lang niet top. Mede daarom wil ik zo graag bij het revalidatiecentrum 'Het Roessingh' aan de slag. Maar tot m'n teleurstelling heb ik daar pas vrijdag 6/9 een intakegesprek. Daarna zal nog een behandelingsplan moeten worden opgesteld.... Nou, u voelt'em al aankomen. Op het moment dat ik m'n uitvoerende therapeut(e) een hand kan geven, hebben we hoogstwaarschijnlijk half of zelfs eind september bereikt.
Tja, dat schiet natuurlijk niet op. Ik heb haast en wil zo spoedig mogelijk aan de slag. Daarom heb ik deze week m'n revalidatiearts maar'es gebeld en met haar dit probleem en mijn actiebereidheid besproken. Zij had alle begrip en adviseerde om in afwachting van de Roessingh-therapie mij alvast te laten 'voorbereiden' door een reguliere fysiotherapeut. Die heb ik gevonden in dit centrum ( Fysiotherapiepraktijk Fitclinic te Enschede)  Morgen (22/8) heb ik daar al een intakegesprek en ik verwacht uiterlijk volgende week met deze 'voorbereiding' te kunnen starten. Fitclinic is, net als Het Roessingh ook nog dicht bij ons huis gevestigd. De afstand naar beide instellingen is zelfs zo gering dat ik die in mijn rolstoel kan afleggen.

We zouden het bijna vergeten, maar ik zit ook nog met m'n Graft versus Host (GvH) ten gevolge van de allogene stamceltherapie. Ik ben voor de behandeling van die heftige GvH nu wel uit het ziekenhuis ontslagen, maar die GvH blijkt toch nog steeds actief te zijn. Gelukkig niet zo heftig, maar wel zodanig dat m'n medicatie ervoor is aangepast. Ik moet nu een hogere dosis Prednisolon (90 mgr pd) gaan slikken en er is ciclosporine (neoral 150 mgr. pd) aan toegevoegd. Beide medicijnen temperen het GvH waarmee een te heftige GvH-reactie wordt voorkomen of dat zich een GvH op mijn organen gaat ontwikkelen. Als dat laatste gebeurt, kan meneer Ten Voorde behoorlijk ziek worden en dan komt o.a. het schrijven van m'n blogjes in gevaar. Dat zou toch jammer zijn :)

En zo slik ik langzamerhand alweer een behoorlijke partij pillen. Ze passen bijna niet meer in m'n medicijnenverdeeldoosje (leuk woord voor het spelletje 'galgje')

2 opmerkingen:

yvonne zei

Nou Jan, dat zijn toch weer behoorlijke ontwikkelingen zou ik zeggen! Fijn te horen dat alles weer een ietsepietsie beter gaat. Vooral dat het het aan- en afvoersysteem een beetje behoorlijk werkt is erug belangrijk!
lieve groeten van mij

SandersBlog zei

Dat is hoopvol, Jan. Ik hoop dat die revalidatie ook een beetje rap gaat beginnen. En wie weet gaat die GvH wel een ommekeer in je ziekte teweegbrengen.
Ik stuur positieve energie 200 km richting Tukkerland.

Sander