25 jan 2013

Griep en nog wat

Volgens het nieuws wordt Nederland op dit moment getroffen door een griep-golf. Vooral in het Oosten van het land was het raak. Op m'n werk was dat te merken want verschillende collega's meldden zich met griepklachten ziek. Ik kan mij niet herinneren dat ik ooit griep heb gehad. Kennelijk ben ik er niet vatbaar voor. Ik heb al kahler en dan ook nog griep erbij. Mag ik bedanken ?
Maandag jl.(21/1) had ik het er nog met een collega over. "Het is eigenlijk opmerkelijk. Ik ben de meest zieke collega van de organisatie, maar heb bijna het minste ziekteverzuim". Ik was er eigenlijk wel een beetje trots op dat ik dit ondanks m'n kahler voor elkaar had gekregen.

Tot dinsdagmiddag (22/1)...........
Toen sloeg het noodlot onverbiddelijk toe en werd ik in de loop van die dag 'zo ziek als een hond". Koorts, hoesten, heel veel hoesten en intense lusteloosheid. Kortom: griep! Nu was ik dus ook de klos.
Ik had in de afgelopen jaren geen enkele weerstand tegen griep opgebouwd (ook geen griepprikken), dus die griep had vrij spel. Tjonge, wat kun je daar behoorlijk ziek van worden zeg.
Het is nu vrijdagmiddag (25/1) en ik zit er nog steeds mee. De griep is denk ik over z'n hoogtepunt heen, maar ik voel me nog zeker niet top! Het bleef namelijk niet bij griep.

De volgende dag voelde ik mij onverminderd ziek en moe. Ik begon mij enigszins zorgen te maken over m'n bloedwaarden. Ik gebruik alweer twee weken de verhoogde dosis lenalidomide (25 mgr). Dat spul breekt namelijk niet alleen kahler af, maar het kan ook de overige bloedonderdelen negatief beïnvloeden.
"Het zal toch niet zijn dat die lenalidomide hier een rol in speelt? Dat mijn bloedwaarden zo laag zijn dat ik daardoor vatbaar ben geworden voor die griep??"
Omdat dinsdag (29/1) een consult bij mijn arts gepland staat moest ik daarvoor donderdag bloed laten prikken. Dat heb ik maar een dagje vervroegd. Gelukkig was de uitslag goed. Het HB stond op 9 en de rest was ook oké.
Nou, dan is het duidelijk.Gewoon een ordinaire influenza dus.

Maar, gezien de ontwikkeling van die griep, was vooral Marlies er toch niet gerust op.
Tengevolge van griep is er een verhoogde kans op een longontsteking. Dat geldt voor elke griep-patiënt, maar zeker voor kwetsbare groepen, waaronder kahlerpatiënten. "In jouw situatie kan dat best eens het geval zijn", opperde Marlies.
Ik had zo weinig lucht en energie dat ik van het indrukken van de afstandsbediening van de tv al uitgeput raakte. Nou, dan is er waarschijnlijk toch iets meer aan de hand dan alleen maar griep.
Daarom besloten we om toch maar bij de huisarts langs te gaan om te checken of er mogelijk sprake is van een longontsteking. Dat bleek een verstandig besluit, want vandaag belde hij op over de uitslag van de gemaakte longfoto's en vertelde dat ik een beginnende longontsteking in m'n rechterlong heb.

Ik ben gisteren, op aanraden van m'n huisarts, meteen gestart met een penicilline-kuur. Daarom is het nog te vroeg voor resultaat. Nog even afwachten dus hoe het zich ontwikkelt.
Maar ik denk dat ik er, mede dankzij m'n lieve Marlies, op tijd bij ben. Want een fikse griep in combinatie met een (te) laat ontdekte longontsteking kan slecht aflopen :(

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Beterschap en luister maar goed naar Marlies!
groetjes,
Hanny

Anoniem zei

Beterschap

Hans Blom

Yvonne Zwart zei

Beterschap, en bewezen is dat Marlies goed naar jouw lcichaam luistert!
liefs van mij