2 mrt 2008

Marlies(vervolg), Dermatoloog en Ziekenhuismoe

Marlies(vervolg):
En? Hoe is het nu met Marlies?
Het gaat op en af. Als Marlies goed op zichzelf past en niet teveel klusjes doet, gaat het redelijk goed. Dan voelt zij dat de operatie heeft geholpen. Ze voelt dan dat de druk op het geopereerde deel van haar borst (linker gedeelte) is afgenomen. Enige vooruitgang dus. Het genezingsproces is nog niet afgerond en de bewegingstherapieën moeten nog starten, maar Marlies ziet toch al een zwak licht in de tunnel. Nu maar hopen dat het licht van een kwalitatief goede spaarlamp is, want die gaan lekker lang mee.

Dermatoloog:
Zoals ik in de vorige blog al aangaf, ben ik dinsdag 25/2 bij de dermatoloog (huidarts dr. Koopman) op bezoek geweest. Een uitermate vriendelijke en amicale kerel. Ik had van m'n apotheek een overzicht van alle smeermiddelen die m'n huisarts de laatste 6 maanden had voorgeschreven, meegenomen. Ik had verwacht dat hij daar nog 1 of meer tubes en potjes aan zou toevoegen, maar dat pakte anders uit.
"Die rode plekken zijn huidschimmels en die zijn hardnekkig. Die krijg je moeilijk onder de knie", begon de huidarts.
"Daar heb ik ze liever ook niet, want dan moet ik daar ook nog krabben", grapte ik .
Hij kon het grapje wel waarderen, maar bedoelde zijn opmerking natuurlijk wel serieus. Het zijn lastige jongens die huidschimmels.
"Ik kan u tabletten voorschrijven, maar ik schat in dat u niet op nog meer medicijnen zit te wachten", vervolgde de arts zijn uitleg. "U bent volgens mij het beste gebaat bij iets waarvoor u niet steeds naar een arts of ziekenhuis moet."........Dat had hij goed ingeschat en vervolgens stelde hij tot mijn verrassing het volgende voor: Head&Shoulders en een zonnebank!
De arts vertelde dat ik mij dagelijks moest douchen met Head&Shoulders. De huid goed insmeren, even laten intrekken en afspoelen. Verder 1 á 2 keer per week een lichte zonnebank-kuur en Klaar is Kees. In Hoofd&Schouders zit een goedje dat goed werkt tegen huidschimmels. Dit in combinatie met het effect van een zonnebank-lichttherapie doet kennelijk wonderen tegen jeukende rode plekken. De jeuk is inderdaad al behoorlijk minder. Nog even blijven douchen voor het beste resultaat.
Nu heb ik verdorie alleen vergeten om een recept voor die zonnebank te vragen. Want die krijg je volgens mij alleen vergoed als je een recept van een arts hebt....

Ziekenhuismoe:
Maandag 24/2 zijn we voor Marlies naar de huisarts geweest,
Dinsdag 25/2
moest ik voor m'n onderhoudsmedicijn naar het ziekenhuis,
Woensdag 26/2 gingen we voor Marlies naar het Martiniziekenhuis in Groningen,
Donderdag 27/2 moest ik alweer naar het ziekenhuis voor wéér een infuus.
En zo gaat dat maar door. De ene week meer dan de andere, maar gemiddeld komen wij 1 á 2 keer per week in het ziekenhuis voor mij of Marlies. Dat gaat nu al ruim 2 jaren zo en die gang naar het ziekenhuis begint ons zo langzamerhand tegen te staan. Het zijn niet de mensen die er werken. Die zijn allervriendelijkst en hebben alle begrip. Nee, het is alleen de gang er naartoe en de tijd dat het allemaal kost. We zijn ziekenhuismoe!
Dit jaar zal daarin (nog) niet veel verandering komen. Marlies moet nog een tweede keer worden geopereerd en voor mij wordt pas omstreeks december 2008 beslist of mijn medicatie (waaronder Velcade) kan worden afgebouwd.
Maar, ondanks alles blijven wij positief gestemd. Want voor zowel Marlies als mij zien wij licht in de lange tunnel. Dát motiveert.

Om van deze moeheid even bij te komen hebben we ons jaarlijkse weekje kamperen langs de Waal alweer besproken. Heeeerlijk :)

Nieuwe blog:
Zondag 9 maart komt er weer een nieuwe blog

Geen opmerkingen: