21 mrt 2011

Duim en leidingen

     
Duim:         
Gisteren (20/3) vond ik het weer hoog tijd voor een nieuwe blog. Maar in verband met de volop schijnende voorjaarszon kon ik de verleiding bijna niet weerstaan om heerlijk van de zon te gaan genieten. Vooral omdat Marlies dat besluit al had genomen. Zij lag al enige tijd met gesloten ogen in een comfortabele tuinstoel. Dat leek mij ook wel wat. Maar een nieuwe blog vond ik ook belangrijk, dus ben ik toch maar achter voor m'n digitale typmachine gaan zitten. Dat vond ik geen straf hoor. Dat doe ik met veel plezier. :)

Juist op het moment dat ik aan m'n blog wil beginnen, gaat de telefoon.
M'n oudste zoon Mark::"Pap, kun je even komen. Jasper moet naar het ziekenhuis! ".
Ik, met enige verbazing: "Jasper moet naar het ziekenhuis? Hoezo ? Wat is er aan de hand??"
Mark: " Jasper heeft een stuk van z'n duim af. Hij bloedt als een rund! ".
Ik: "EEN STUK VAN Z'N DUIM??!!. Een vingerkootje of een stukje vel ?
Mark: "Dat weet ik niet precies. Het bloedt in ieder geval enorm. Kom nou maar hier naartoe. Hij moet snel naar het ziekenhuis ! ".

Jasper was met z'n broer Mark en een stel voetbalvrienden naar hun voetbalvereniging Emos gegaan om de voetbalwedstrijd FC-Twente - Excelsior op een groot scherm in de kantine te gaan kijken. Tijdens de rust van deze wedstrijd gingen ze buiten even een balletje trappen. Allemaal een flesje Grolsch ontspanningsvloeistof  in de hand. Twente op 0-1 voorsprong, zonnetje erbij. De stemming was helemaal top. De 2e helft moest nog beginnen, maar de dag was nu al geslaagd.
Na wat heen en weer getrap wordt de bal door een kameraad hard weggeschopt in de richting van Jasper. Vervolgens raakt de bal met hoge snelheid de linkerhand van Jasper. Precies de hand waarin hij z'n flesje vasthoudt. Hatsiekidee, krak doet het flesje. Het flesje spat uit elkaar. Een glasscherf raakt z'n duim en snijdt er een flinke plak huid en een stukje nagel bijna vanaf. Bijna, want het flapje huid met nagel blijft nog net met een klein stukje aan z'n duim hangen.
Jasper heeft kennelijk bloed zat, want het spoot meteen alle kanten op. Ja, dat maakte indruk op jongens van de voetbalclub. Ze hadden niet gedacht dat een duim zo kon bloeden. Daar was een gemiddelde bloedneus niets bij.

Zo zie je maar weer. Drank maakt meer kapot dan je lief is :):)
Daarbij voelen ze zich flinke bikkels, maar in tijden van paniek weten ze m'n telefoonnummer snel te draaien.
Op de club had de EHBO-er van dienst de duim flink met verband en watten ingepakt, maar de duim bleef lekken. 't Was een koddig gezicht, zo'n rode druppende duim.

'Met een extra 'doekje tegen het bloeden' om het druppen in m'n auto te voorkomen, zijn we naar de huisartsenpost gereden.
Een alleraardigste huisdokter heeft het huidlapje weer aan z'n duim genaaid en er een schoon verbandje om gedaan. Het is z'n linkerduim en Jasper is.........links! Deze week kan'ie dus niets.

Kijk'es naar buiten. 't Blijft de hele week prachtig lenteweer. Wat een timing!!
Volgens de dokter komt het allemaal weer goed. En dat is natuurlijk het belangrijkste!

Leidingen:
En verder gaat het gelukkig allemaal goed met de Ten Voordetjes. Afgezien van het bovenstaande gelukkig geen zorgwekkende zaken binnen ons gezin te melden.

Op het moment dat ik dit schrijf (maandagmiddag 21/3) zijn 4 werklui bezig met het vervangen van de gas- en waterleiding. Door het geboor en gezaag kan ik de radio soms niet horen, zo'n herrie. Nee, de radio staat niet te zacht! :)
En 't waren ook nog werklui van de firma Hak. Nee, geen grap!!
Wij waren in de veronderstelling dat wij nu eindelijk klaar waren met het kluswerk in ons huis. Na ruim 20 jaren grote en kleine klussen te hebben gedaan, vinden wij het nu wel mooi geweest. De schoorsteenbrand in oktober 2010 was de laatste onvermijdelijke klus. Voorlopig dus even niets meer. Hè hè, eindelijk rust en tijd voor andere zaken.

Besluit de gemeente om de riolering in onze straat te vernieuwen. Dat is natuurlijk geen probleem. Daar heb je als bewoners niet zoveel hinder van. In ieder geval niet in je woning........dacht ik. Maar de leveranciers van gas en water dachten: "Hè, gaat het riool eruit?. Dan vervangen wij de oude gas- en waterleiding ook meteen maar even! ". Een logische en slimme gedachte natuurlijk. Vandaag hebben die oranjekleurige werkbroeken onze kelder dus op de kop gezet en een groot gat bij de voordeur gegraven. Wat een bende weer. Het wordt allemaal wel hersteld. Bij de buren hebben ze dat ook weer keurig gedaan, maar je houdt er toch altijd weer een hoop restantrommel aan over.  Onze kelder is onlangs door Jasper keurig opgeknapt. Kan'ie nu opnieuw beginnen zou je zeggen, Maar hij zit nu met z'n duim in het verband, dus moet ik straks zelf aan het werk. Bah! :(
       

Geen opmerkingen: