14 jun 2010

Mierenlokdoosjes en Nederland-Denemarken

Mierenlokdoosjes:
Vanaf begin juni is het echt zomer. Er zijn dagen met opvallende pieken en dalen in temperatuur, maar gemiddeld is het toch heerlijk weer. Wat mij betreft hoeft het niet warmer te worden dan 21 à 22 graden. Een lekkere temperatuur in de schaduw en niet te warm voor een fysieke inspanning.
In deze tijd is het ook dè groeiperiode voor insecten, waaronder mieren. Overal zie je van die zandhoopjes op het trottoir en dus ook op ons terras achter ons huis. Op zich vind ik mieren fascinerende beestjes en wil ik ze waar mogelijk ongemoeid laten.
Dat doe ik trouwens met alles wat leeft. Zelfs spinnen. Ik bedoel JUIST spinnen!! Want als insecten al nuttig zijn, dan zijn het zeker spinnen. Oké, een spin is dan geen insect. Het heeft in tegenstelling tot insecten 8 in plaats van 6 poten, maar vangt daarentegen wel heel wat ongemak aan irritante insecten uit de lucht.
Marlies is het wat dat laatste betreft volledig met mij eens, maar is verder panisch voor spinnen.

Daarover heb ik nog een leuke anekdote:
Zat Marlies een tijd geleden rustig en ontspannen op de bank naar de tv te kijken. Die bank staat met de achterzijde tegen een witte muur van onze kamer. Kruipt er vlak achter Marlies, maar buiten haar gezichtsveld, opeens een enorm grote huisspin tevoorschijn. Zo'n dikke zwarte met die grote kromme poten (zie foto). Het beest schrikt kennelijk van Marlies en blijft doodstil op de muur zitten. Marlies kijkt nog steeds tv en heeft niets in de gaten. Ik wel, want ik zit tegenover haar en zag in m'n ooghoeken iets bewegen. Die spin dus.
Ik zag op dat moment de reactie van Marlies al voor me en begon me al te verkneuteren. Dàt zag Marlies weer wèl!
"Wat is er? Waarom lach je nu opeens?", vroeg Marlies
"Ik lach om wat zeer spoedig gaat komen", antwoordde ik.
"Wat bedoel je. Doe niet zo geheimzinnig. Wat ben je van plan", antwoordde Marlies duidelijk ongerust.
Op het moment dat Marlies dit uitsprak verplaatste ik mijn blik langzaam naar de plaats op de muur waar die spin zat. Dat zag Marlies en begreep meteen wat ik bedoelde! Ze sprong onmiddellijk gillend op en zag tegelijkertijd die grote spin.
"Rotzak. Hoe lang zit die daar al?", gilde Marlies op grote afstand van die spin.
"Net zo lang als het programma op tv. Ik denk dat die spin die serie ook volgt", grapte ik terug.
Die opmerking kon Marlies niet echt waarderen. Zij stond erop dat ik die spin onmiddellijk zou vangen en naar buiten zou doen, anders ging ze op onze slaapkamer verder tv kijken.

Doodslaan is natuurlijk zonde en onnodig. Maar om er toch zeker van te zijn dat die snelle rakker me niet zou ontglippen, plaatste ik er een glas overheen. Hier schrikken spinnen van en springen dan pardoes in het glas. Hand of bierviltje erop en klaar is Kees.
De toon was gezet. Het werd verder nog een gezellige avond :):)

Maar, verder laat ik al die beesten meestal ongemoeid........tenzij ze mijn belangen dreigen te schaden. Ik sta natuurlijk bovenaan in de rangorde van al het (dierlijke) leven in en rond onze woning.
Tja, dat heeft soms nare consequenties voor sommige beestjes.
Zo ook de mieren op, of beter gezegd, onder ons terras. Als ik ze hun gang laat gaan, ondermijnen ze na verloop van tijd de bestrating en daar gaan stoelen en tafels van wiebelen. Dat kunnen we natuurlijk niet hebben als er bijvoorbeeld een glas kostelijk 'druivensap' op staat. Hoogstwaarschijnlijk kent u de gevolgen van deze ijverige tunnelgravers.

Vroeger bestreed mijn moeder die mierennesten met kokend water. Dat vond ik toch een te wrede manier van verdelgen. Dat kan ook op een meer diervriendelijke manier. Ik heb het geprobeerd met biologisch veranwoorde korrels, maar dat doodt die mieren niet. Dat jaagt de mieren alleen maar weg, waardoor het probleem naar een ander deel van ons terras werd verplaatst. Dat werkte dus niet.
Er restte mij niets anders dan mierenlokdoosjes te plaatsen. Simpel en effectief!
Twee doosjes leek mij afdoende voor twee grote nesten. De dag nadat ik de twee doosjes had geplaatst keek ik of er al minder mieren-activiteit was.
Hé....Ik had die doosjes toch bij die nesten geplaatst?... Weg doosjes!
Ik keek nog wat rond in de veronderstelling dat ze waren weggewaaid of anderszins verschoven, maar waar ik ook keek en zocht, geen mierenlokdoosjes te vinden. Foetsie. Allebei!!
Ik heb nog even navraag gedaan bij Marlies en onze jongens, maar die wisten zelfs niet dat ik die doosjes had geplaatst.'k Heb verschillende mogelijkheden bedacht en bleef uiteindelijk steken bij onze tuinmuis, want die hebben, of hoogstwaarschijnlijk 'hadden' we ook. In de stapel openhaardhout achter ons huis woont elk jaar een muizenfamilie. Als we 's-avonds rustig achter ons huis zitten wil er nog wel eens eentje tevoorschijn komen.
Hoe onwaarschijnlijk het ook leek, het kan haast niet anders dan dat die muis er met onze lokdoosjes vandoor is gegaan. Het moet in ieder geval een beest zijn geweest dat sterk genoeg is om die doosjes over een behoorlijke afstand te verslepen. En daar zie ik, gezien de beperkte verscheidenheid aan dieren in onze tuin, alleen die muis voor in staat.

Gisteren snoeide ik de verlepte en verdroogde bladeren van een strook smeerwortel achter in onze tuin. En ja hoor! Daar lagen de twee 'gestolen' mierenlokdoosjes. Duidelijk aangevreten door de scherpe tanden van onze tuinmuis.
Kennelijk kon hij/zij de geur van het mierengif niet weerstaan.
Ik vermoed dat'ie er behoorlijk veel buikpijn van heeft gehad of............eraan is bezweken. We hebben 'em al geruime tijd niet meer gezien.
Wie had dat nu gedacht? Muizen die gek zijn op het gif in mierenlokdoosjes. Op internet heb ik er nog niets over kunnen vinden.

Nederland - Denemarken:
Op het moment dat ik dit typ moet de eerste WK-wedstrijd voor Nederland nog beginnen. Natuurlijk gaan wij kijken en denken dat Nederland deze wedstrijd gaat winnen. Ik gok op 2-1 voor Nederland.
Maar toch denk ik dat Nederland niet ver zal komen.
Waarom niet??
Ik ben geen deskundige, maar wat ik er tot dusver van heb gezien is, dat de Nederlandse selectie zeker de voetbalkwaliteit in huis heeft. Het zijn stuk voor stuk allemaal vedetten. Maar, het ontbreekt hen, net als in alle voorgaande grote kampioenschappen, aan de hiervoor strikt noodzakelijke vechtersmentaliteit. Als je kampioen wil worden, moet je er van begin tot eind hard voor knokken. Alle spelers moeten in alle opzichten een hecht team zijn, er voor willen gaan en scherp blijven tot en met de laatste wedstrijd.
Natuurlijk hoop ik dat ik ongelijk heb, maar ik vrees het ergste.

Hopelijk wordt het geen herhaling van EK 2008

Geen opmerkingen: