10 jun 2008

Neusholten, hovenier en 44

Neusholten:
Het is alweer een tijdje geleden dat ik over de aanhoudende verkoudheid/verstopte neusholten van Marlies schreef. De KNO-arts heeft de oorzaak in alle hoeken en gaten in haar hoofd proberen te vinden, maar tot op heden niet gevonden. Die verstopte neus heeft Marlies nog steeds. Nu al bijna 1 1/2 jaar!
Deze week is Marlies toch maar weer eens naar de KNO-arts geweest. Die schreef haar een zojuist nieuw op de markt gekomen medicijn voor. De arts denkt aan een allergie en dit nieuwe spul moet de verschijnselen ervan effectief bestrijden. Afwachten maar weer.

Hovenier:

Vrijdag 30 mei was voor Mark de laatste schooldag. In het nieuwe schooljaar begint hij met een hoveniersopleiding. Het lijkt hem prachtig en hij heeft er veel zin in. Om al wat ervaring op te doen heeft hij een vakantiebaantje gevonden bij zijn toekomstige stageadres: Groenbedrijf Farwick in Enschede. Mark kon maandag 2 juni meteen beginnen.
Tijdens zijn schoolperiode hoefde hij, wanneer er zo nu en dan les werd gegeven, pas om 07.30 uur op te staan en was hij vaak al omstreeks 15.00 uur thuis.
Mark ging nu kennismaken met de grote mensenwereld met de daarbij horende grote mensentijden! Om 07.15 uur moet hij op het werk aanwezig zijn en om 16.45 uur rijdt Mark met zijn collega's het terrein van Farwick weer op om vervolgens eerst het gereedschap en het tuinafval op te ruimen om daarna pas naar huis te kunnen fietsen. En dan komt'ie rond 17.45 uur weer thuis. Dat zijn nog eens andere tijden.
Voor een jongen die wij elke morgen zes keer moeten wekken om hem uit bed te krijgen en die met gemak tot diep in de middag kan uitslapen, waren wij natuurlijk er-rug benieuwd hoe hem deze arbeidstijden én het harde werken zou bevallen...................
Hij is nog maar een weekje bezig, maar we zien ineens een andere Mark. Hij staat fluitend om 06.00 uur op en (afgaand op de positieve berichten) steekt hij vervolgens flink z'n handen uit de mouwen. Aan het eind van de middag komt'ie fluitend en nog fit weer thuis. Hij is hartstikke enthousiast en vindt z'n collega's helemaal top. Werken met z'n handen ligt hem duidelijk beter dan werken met (alleen) z'n hoofd.
Hij heeft zelfs al enkele adresjes gescoord waar hij tegen enige financiële compensatie ook in z'n vrije tijd kan snoeien en schoffelen.

Jasper wil iets in de bouw gaan doen. Dat zien wij vanzelfsprekend ook helemaal zitten. Dat scheelt ons straks aanmerkelijk veel klusuren in de tuin en aan het huis.
Prima investering.............die jongens :):)

44:
Het is alweer 32 jaren geleden dat ik mijn rijbewijs heb gehaald. Toen werd mij verteld dat de maximum snelheid binnen de bebouwde kom 50 km/u was. Het schijnt dat dit verschillende jaren al niet meer zo is. Het is al jaren 30 km/u. Die 30 km-zonegebieden bestrijken namelijk bijna de hele bebouwde kom, waardoor die maximum snelheid van 50 km volledig teniet wordt gedaan.
Of je nu op een woonerf, een gewone woonstraat of op een wijkontsluitingsweg rijdt, overal zie je die koddige bordjes met het getal 30 staan.
Ik heb er al die jaren nooit zo bij stilgestaan omdat deze maatregel het verkeersbeeld niet wijzigde. Ik heb nooit enige matiging in snelheid waargenomen. Geen enkele bestuurder, uitgezonderd die een hoed of pet dragen, trekt zich er iets van aan. De 30 km-bordjes worden ter kennisgeving waargenomen om vervolgens met de al jaren gebruikelijke snelheid van 45 á 50 km/u door te rijden. Die maatregel leeft dus niet bij de bestuurders. Niemand kan zich in de meeste gevallen de noodzaak ervan voorstellen. Een onzin maatregel dus!
Weet je hoe snel 30 km/u is? Dat is niet snel! Dat is tergend langzaam. De cruise control van onze auto weigert die snelheid zelfs te accepteren. Ik moet het gaspedaal zelfs omhoog drukken om niet boven die 30 km te komen. En dat ging op dinsdag 29 april kennelijk even mis.
Ik reed zomaar 44 km/u. Vorige week kreeg ik bericht van dit gevaarlijke weggedrag. Of ik even €51,-- naar het CJIB wil overmaken. Ik was en ben nog steeds witheet!! De Hells Angels gaan vrijuit, maar als je 44 km/u op een wijkontsluitingsweg rijdt ben je de klos. Knap hoor!!
Ik wil hiermee niet zeggen dat ik het bekeuren van verkeersovertredingen altijd onzin vind. Zeker niet! M'n jongens reden enige tijd geleden zonder bromfietsrijbewijs en helm. Dat leverde hen terecht een boete op. Of wanneer je het rode licht negeert of bumperkleeft, aantoonbaar gevaarlijke overtredingen dus, moet je niet zeuren en gewoon de boete betalen. Maar ik heb wel veel moeite met de onzinmaatregel van de 30 km-zonegebieden. Die wordt teveel toegepast op wegen die daarvoor ongeschikte zijn, waardoor een schijnveiligheid wordt gecreëerd.
Maar, het OM is nog niet van mij af. Ik ga vanzelfsprekend vreselijk in beroep. Ik weet nu al dat ik zal verliezen, maar dan heeft de hele procedure vele malen het bedrag van €51,- gekost.

Geen opmerkingen: