29 jun 2008

Loat oe nich in de kraant zet'n

Afgelopen week las ik in de krant een rouwadvertentie van iemand die bij een verkeersongeval was omgekomen. Bijzonder triest natuurlijk. Pats boem dood. Vreselijk voor de betrokkene, maar natuurlijk ook voor de naasten. Geen ziekbed, maar ook geen afscheid!
Bij een overlijden is het meestal gebruikelijk dat van deze trieste gebeurtenis bekendheid wordt gegeven door het plaatsen van een rouwadvertentie in de krant. Zo worden ook diegenen die geen directe (sociale) relatie met de overledene en zijn familie hebben van deze gebeurtenis op de hoogte gebracht. Wat dat betreft is de krant ook voor deze gebeurtenissen een mooi medium om iets bekend te maken. Maar, in die betreffende krant stond niet alleen de rouwadvertentie, maar ook -tig advertenties met medelevingsbetuigingen. Een condoleancebericht van de buren, van neven en nichten, de sportclub, van verschillende zakelijke relaties, enz. Bijna anderhalve pagina vol.
Niet zelden wordt daarbij ook nog zelfs een pootafdruk van Snuf de hond of Minoes de kat afgedrukt of wordt de naam van de kanarie van tante Truus uit Drente vermeld.
Ik vind dit al enige tijd merkwaardig. Waarom tonen al die mensen via een advertentie in de krant hun medeleven aan de familie van de overledene? Het wordt op grote schaal gedaan, want dagelijks staan dergelijke condoleances op de rouwpagina. Doen mensen dit nu écht om de familie te condoleren of dient het ook nog een ander doel. Bijvoorbeeld, om de (sociale) omgeving te laten weten dat je met de familie van de overledene een bepaalde band hebt of had en met hen begaan bent??? Ik weet het niet. 'k Heb ook geen idee waar het vandaan komt. Vreemd verschijnsel eigenlijk, vindt u niet?
'k heb er zelfs een boekje over etiquette op nageslagen, maar daarover staat er niets in. Wel over condoleren in het algemeen enzo, maar niets over het plaatsen van dergelijke advertenties.

Ik zou, wanneer ik de familie van een overledene mijn medeleven wil betuigen, een kaart of brief sturen. Of ik zou, wanneer ik de familie persoonlijk ken, bijvoorbeeld ingeval één van mijn buren overlijdt, er op bezoek gaan. Dan kan ik hen persoonlijk condoleren en hen zonodig steunen door mijn hulp voor het een of ander aan te bieden. Maar een advertentie plaatsen om mijn medeleven te betuigen? Nee, dat zou niet bij mij opkomen. 't Is nog hartstikke duur ook!
Dus, wanneer jullie mijn advertentie lezen. Houd het geld in de knip en stuur eventueel een kaart of brief :)

Gisteravond sprak ik met een buurman over het Twentse dialect. Hij vertelde dat er in het Twents een mooie nuchtere uitspraak is om iemand het beste met z'n gezondheid te wensen:

'Loat oe nich in de kraant zet'n'

Geen opmerkingen: