28 mei 2013

Hart is oké

Gisterenmorgen (27/5) was het dan eindelijk zover. Ten Voorde was welkom op de poli van de afdeling cardiologie voor het maken van een hart-echo. Met een echo kan de werking, de conditie én de pompkracht van het hart worden beoordeeld.
"Gaat u maar op uw linkerzijde op de  behandeltafel liggen".  Vervolgens werden er verschillende plakkers op m'n rug geplakt en nam de dienstdoende verpleegkundige achter mij plaats. M'n hart zit toch aan de voorkant of heb ik mij daarin altijd vergist?", merkte ik op. "Ja, dat klopt, maar voor deze echo moet ik ook bij uw rug zijn". 
Vervolgens voelde ik het koude metaal van de echo-scanner over m'n rug glijden. Dit ritueel werd na enige tijd ook op m'n borst herhaald. Na ongeveer 20 minuten glijwerk was de echo kennelijk compleet en kon Ten Voorde zich weer aankleden.

Vanmorgen (28/5) rond 08.30 uur ging de telefoon. Tineke, m'n contactpersoon van het ziekenhuis, belde. "Jan, ik heb twee goede berichten. Je hart is 100% in orde. Er zijn dus geen afwijkingen geconstateerd. En verder is je M-proteïne verder gedaald naar 3 (was 4). De stamceltherapie gaat nu dus definitief door!". 
Nou, dat is natuurlijk hartstikke mooi. Nu is ook medisch aangetoond dat mijn hart op de goede plek zit :):)
En dat het M-proteïne laag is, is een goede startpositie m.b.t. die SCT. Hoe lager, hoe beter. Natuurlijk is een niet aantoonbaar M-proteïnegehalte ideaal, maar 3 is ook prima!

Nu moet alleen m'n HB-gehalte nog wat stijgen, want dat bleek gisteren opnieuw te zijn gedaald naar 5,1. Dat is behoorlijk aan de lage kant en daarom hing ik vanmorgen aan een bloedtransfusie. Die transfusie heeft geholpen want ik voel me, tijdens het typen van deze blog, alweer een stuk fitter!

En dat komt juist vandaag ook weer uitstekend van pas, want Marlies en ik gaan straks nog even de afgelopen dagen en weken 'evalueren' op ons favoriete terras in het centrum van Enschede. Even genieten van deze spaarzaam zonnige dag. Ik vermoed dat wij niet de enigen zullen zijn :)

6 opmerkingen:

Frits&Esther. zei

Jan, een felicitatie vanaf deze kant.
groet Frits.

yvonne zei

Helemaal geweldig Jan! Super!
We wachten rustig af wat er allemaal komen gaat . . .
lieve groeten van mij

Unknown zei

Dat is goed nieuws!! Sterkte alvast voor wat komen gaat....
Groetjes, Gonne

Rob zei

Goeie berichten Jean. Je hart zit kennelijk op de goede plaats!!!!

Johnny en Bea zei

Nou gelukkig ,das weer een pak van ons ...HART :) dus nu met toch weer een heel wat beter gevoel op naar de komende spannende stamceltherapie ,nog maar ff lekker rustig aan de conditie opbouwen weer en lekker genieten van het voor volgende week in elk geval beloofde mooie weer he :)
Liefs van ons xx

Anoniem zei

Succes vandaag!
liefs van mij