11 okt 2009

Kiespijn(vervolg) en telefoonlijn

Kiespijn( vervolg):
Ik ben nu ruim een week verder en het spannende avontuur met m'n wortelpuntontsteking is nog niet helemaal ten einde. Vrijdag jl. nam ik m'n laatste antibioticum-pil. Het gaat de goede kant op, maar ik vermoedde dat één kuurtje de strijd niet kon winnen. Dan nog maar een kuurtje er achteraan. Dat vond m'n tandarts ook en nu ben ik dus bezig met een nieuwe serie van 20 ontstekingkillers.
Met een beetje geluk kan ik de kaakchirurg dit keer overslaan :)

Ik ben de laatste weken wel een beetje aan het sukkelen. Pijn in m'n onderrug, pijn in m'n kaak en nu ook pijn in m'n rechterbovenarm. Dat is onmiskenbaar het begin van een zgn. muisarm. Ik heb in het verleden een keer last gehad van een tennisarm. Dat is ongeveer hetzelfde en ook er-rug vervelend. Maar een muisarm? Nee, dat nog nooit.... Tot nu dus.

Ik heb natuurlijk meteen maatregelen genomen om een flinke muisarm te voorkomen. Nu bedien ik de muis met m'n linkerhand. Dat is wel even wennen moet ik zeggen, maar zeker niet onmogelijk. Voor op m'n werk heb ik zo'n zgn. trackball besteld. Dat schijnt ook een goed preventiemiddel tegen een muisarm te zijn. Ik vond het altijd rare dingen die trackball-muizen. Een soort steunzool voor pc-gebruikers. Maar als het inderdaad helpt, ben ik snel om.
Het typen gaat gelukkig nog zonder pijnklachten..:)

De telefoonlijn:
Ook ik ben gezwicht voor het verkoopaanbod van een andere provider.
Het aanbod was voor ons aantrekkelijk omdat wij voor dezelfde kosten meer producten krijgen, plus nog enkele interessante tv-cadeautjes. Tja, wie wil dat niet?!
En daarbij ook nog een monteur die het gratis komt aanleggen. Nou, dat was helemaal top natuurlijk.
Mijn vraag aan de provider: "Ik heb drie telefoon-, vijf tv- en vier internetaansluitingen. Zorgt de monteur ervoor dat dit allemaal zo blijft? ".
Antwoord van de helpdeskmejuffrouw: " Meneer ten Voorde. Alles blijft zoals het nu bij u is en de monteur gaat niet eerder weg dan wanneer het allemaal werkt".
Afgelopen dinsdag 7 oktober ging de bel en daar stond meneer de monteur.
Ik liet de situatie met betrekking tot onze aansluitingen zien en aangekomen bij de telefoon fronste hij z'n wenkbrauwen.. "Maar die telefoon kan ik helemaal niet aansluiten", merkte hij op. "Het punt waar de telefoon het huis binnenkomt (het zgn. isra-punt) zit niet bij de plaats waar de coax-kabel van de tv binnenkomt. Dat gaat niet goedkomen", vertelde de monteur verder.
"ja, mooi is dat", reageerde ik verbaasd. "De vrouwenstem van de helpdesk beloofde dat alles door u zou worden aangesloten !".
"Hahaha, ja! Dat hoor ik wel vaker. Die werkloze studenten van de helpdesk snappen er helemaal niets van. Die hoeven niet naar de klanten om het aan te sluiten. Nee, zoals u het wilt, kan ik het niet aansluiten. Er moet eerst een telefoonlijn naar het coaxpunt worden getrokken en........... dat moet u zelf doen!"
Vervolgens verliet de monteur weer ons huis. Voorlopig geen andere provider dus.

Maar........ik had het abonnement van m'n huidige provider al opgezegd en dat loopt per 22/10 a.s. af. Als ik het voor die datum niet voor elkaar heb, heb ik dus geen internet en telefoon meer en lopen we tevens het risico om ons telefoonnummer te verliezen.
Ik ben dus maar meteen aan de slag gegaan om het voor elkaar te maken. Omdat ik tot dusver alles zelf had aangelegd, herinnerde ik mij dat ik jaren geleden twee telefoonlijnen vanaf het isra-punt in de keuken naar de woonkamer had getrokken. Een lijn voor de telefoon en een 'je weet maar nooit waar het goed voor is-lijn'. Die lijn bood hoogstwaarschijnlijk uitkomst. En omdat deze in de woonkamer lag, was'ie al dicht in de buurt van het coaxbeginpunt.
Aaah, de oplossing is dus simpeler dan ik had gedacht.Vloerluikje even open, telefoonlijntje pakken, even doorknippen en naar het coaxpunt trekken. Klaar is Janneman :) ...
De telefoonlijn had ik snel gevonden. Maar er lagen, zoals ik al vertelde, TWEE lijnen. Een van de twee was dus in gebruik,......maar welke?? De twee lijnen waren identiek en ik had verzuimd ze te markeren. Tja, ik kan natuurlijk op goed geluk gaan knippen, maar misschien kan het ook anders.
Beide lijnen begonnen bij het Isra-punt. Als ik nu aan één van de lijnen trek, dan kan Jasper misschien aan de bewegingen zien welke lijn het is. Zo bedacht, zo gedaan.
Ik trok aan een lijn en Jasper zag de niet in gebruik zijnde lijn bewegen. "Ja pap. Die is het!".
"Weet je het zeker?", vroeg ik nog.
"Ja, die je nu hebt is de loze lijn", antwoordde Jasper overtuigend.
Knip................En ja hoor. De verkeerde! De telefoon was onmiddellijk zo dood als een pier :(
Jasper had het wel goed gezien, maar door de verstrengeling met andere lijnen trok ik aan de ene en bewoog de andere lijn. Heppik weer.

Anderhalf uur later en bij de inmiddels 20-ste poging aangekomen waarbij het weer niet was gelukt om die verrekte kleine verbindingsstekkertjes aan de doorgeknipte uiteinden te krijgen, vond ik het welletjes. Dan maar geen stekkertjes. Met hobbytape lukte het ook.
De lijn doet het gelukkig weer. En de andere lijn? Die ligt nu bij het coaxpunt te wachten op de installatiemeneer.
Donderdagmorgen 22/10 wordt alles hopelijk correct aangesloten.

"Ja pap. Dat is de lijn die je bedoelt!" :(

Geen opmerkingen: