25 sep 2013

Belangrijke ontwikkelingen

Ja, er hebben zich de afgelopen week belangrijke ontwikkelingen voorgedaan. Ontwikkelingen in zowel positieve als negatieve zin! Waar zal ik mee beginnen?.. Ik begin met het slechte nieuws.

Er heeft zich opnieuw een kahlerhaard ontwikkeld. Deze keer op een linker rib. Op deze plaats kan die haard niet veel schade aanrichten, maar vervelend en pijnlijk is het natuurlijk wel.
Vorige week maandag (16/9) voelde ik deze  (vermoedelijke) haard als een licht gevoelig plekje onder m'n linkerarm. Ik schonk er geen aandacht aan en hoopte dat 'het plekje' de volgende dag verdwenen zou zijn. Maar dat was niet het geval. In tegendeel zelfs. Gaandeweg die week werd de pijn steeds heftiger. Vrijdag (20/9) was de situatie zodanig dat ik er van overtuigd was dat het een nieuwe kahlerhaard betrof. Alle aanwijzingen wezen in die richting. Ik nam vervolgens contact op met m'n contactpersoon Tineke Duyts op het MST. Tineke ondernam meteen actie en zette het traject voor het maken van röntgenfoto's en een consult bij een radiotherapeut in gang.

Zul je verdorie altijd zien! Zit ik met betrekking tot mijn allogene stamceltherapie (SCT) juist in een kwetsbare periode, waarin het donor-beenmerg nog niet volgroeid is en ik geen medicijnen tegen kahler gebruik, grijpt mr.kahler z'n kans om meneer Ten Voorde opnieuw met een nieuwe kahlerhaard dwars te zitten &%$#@!!!
Maar oké, deze zit gelukkig op een rib en niet (weer) in m'n ruggenwervel. Dat scheelt. Binnenkort zal ook deze haard de nek om worden gedraaid. Dit stond vrijdag (27/9) gepland, maar........dat gaat niet door!
Waarom het niet doorgaat? Dat houdt min of meer verband met het goede nieuws!!

Trouwe bloglezers weten waarschijnlijk dat ik morgen (26/9) een belangrijke uitslag te horen zou krijgen. De uitslag van de op 12/9 uitgevoerde beenmergpunctie. Ik zou dan horen hoe de samenstelling van m'n beenmerg is. Hoeveel procent ervan bestaat uit donorweefsel en hoeveel is nog mijn eigen beenmergweefsel. Nou, die uitslag kreeg ik gisteren al van m'n contactpersoon Theo in Leiden te horen! Toen Theo de uitslag binnen kreeg, besloot hij mij meteen maar te bellen en niet te wachten tot donderdag. En? wat denkt u wat de uitslag is?? M'n beenmerg bestaat uit 100% donorweefsel! 100% !!
Dat is natuurlijk fantastisch nieuws! Een betere uitslag kun je in mijn situatie niet krijgen! Daarbij blijkt het beenmerg ook nog helemaal 'schoon' te zijn. Dat wil zeggen dat er geen kahlercel in is aangetroffen. Daarnaast is ook nog m'n M-proteïne gedaald van 4,3 naar 3,3. Helemaal top!
Dat mijn beenmerg nu al uit 100% donorweefsel bestaat is geen unicum. Dat komt wel vaker voor. Maar in de meeste gevallen zie je dat na drie maanden na de allogene SCT die 100% score nog niet is bereikt. Dan bestaat het beenmerg veelal nog uit een deel donor- en een deel lichaamseigen beenmergweefsel. U begrijpt dat wij met deze uitslag heel erg blij zijn.

Gelijkertijd is er iets vreemds aan de hand. M´n behandelaars in Leiden en in het MST vragen zich af hoe het mogelijk is dat, gezien de goede ontwikkeling van m´n beenmerg, zich op mijn linker rib tóch een kahlerhaard heeft ontwikkeld. Het is mogelijk dat er buiten het beenmerg kahlercellen zitten die deze kahlerhaard hebben veroorzaakt. Of is er iets anders aan de hand....?
U begrijpt dat dit nader onderzocht moet worden. Dat gaat deze en volgende week gebeuren. Er zal eerst een CT-scan van m'n hele chassis worden gemaakt. Dit om die kahlerhaard nauwkeuriger te kunnen bestuderen. Indien nodig zal er vervolgens nog een zgn. biopt uit die kahlerhaard worden genomen. Daarna wordt die kahlerhaard pas bestraald.
Op korte termijn staan er dus nog wat ziekenhuisbezoeken in de planning. Een daarvan, de CT-scan, vindt vrijdagmiddag a.s. in ieder geval plaats in Leiden......
Ik hoor u denken: "Moet je voor die CT-scan helemaal naar Leiden?!"
Ja, daarvoor moeten wij helemaal naar Leiden. Dat heeft te maken met kennelijk ingewikkelde protocollen en ziekenhuiskosten!
Ik had geen zin om mij daarover druk te maken of verder te verbazen. Samen met Marlies tuffen wij vrijdagmiddag 'gewoon' heen en terug naar Leiden. Onderweg samen genieten van de mooie uitslag van de beenmergpunctie. Lekker muziekje uit de speakers. Ach, het is slechts 2 1/2 uur heen en 2 1/2 terug. Waar praten we over :)
Het dient tenslotte een goed doel!

8 opmerkingen:

Anoniem zei

Jeetje Jan, inderdaad slecht en goed nieuws! Ongelofelijk dat het beenmerg al 100% donormateriaal is, dit kun je je gewoon niet voorstellen! Je bent ook een apart nummer hoor!!!! En ach dat ribhaardje toveren ze ook wel weer weg hoor!
lieve groeten yvonne

SandersBlog zei

Ik zeg: Weg met die haard! Opzouten en wel zo snel mogelijk. Ik zeg ook: Weg met die myeloom. 100% donor moet de MM bij jou de das omdoen!
We duimen. Vrijdag is voor ons allebei een belangrijke dag. We gaan er weer voor.

Rob zei

Succes Jan!
Hoe gaat het met je overige lichamelijke klachten, zit daar al enige verbetering in?

Johnny en Bea zei

Helemaal met Sander eens natuurlijk en ook wij duimen ..maar wel een prachtige uitslag ..voorzichtig gefeliciteerd in elk geval daarmee :)

Pim van den Berg zei

Goed nieuws dat het beenmerg 100% donormateriaal is. Hopelijk gaat de kahlerhaard door de bestraling snel weg.

Pim van den Berg zei

Heel mooi dat het beenmerg voor 100% uit donormateriaal bestaat. Nu meneer Kahler nog verwijderen uit je rib. Hopelijk geeft de bestraling snel verbetering.

Frits&Esther. zei

Inderdaad heel erg goed nieuws en wat slechter nieuws, maar die pak je ook wel bij de lurven.
succes Jan, groet Frits.

Unknown zei

Mooi nieuws Jan, die 100 % is toch waarvoor je het allemaal doorstaat. Geeft toch goede hoop voor behandeling van de haard op je rib. Hartelijke groet, Jaco