28 feb 2011

Limburg

   
't Was wel belangrijk om de routebeschrijving goed te volgen.
Een vergissiing betekende al snel enkele kilometers extra......
hebben wij ontdekt.
De afgelopen weken waren voor ons meer dan gemiddeld druk tot hectisch. Een midweek Limburg was dus een bijzonder welkom rustmoment. Hoewel 'rust' tijdens deze wandeldagen een relatief begrip bleek te zijn. 't Was  vanwege het heuvelachtige gebied regelmatig behoorlijk inspannend. 'k Heb nog verschillende keren bij Marlies op haar rug gezeten, anders kwam ik sommige bulten niet over. Maar verder was het wandelen heerlijk ontspannend. Het drielandenpunt in de omgeving van Gulpen en de grens met België is een paradijs voor wandelaars. Zelfs ondanks het bewolkte en heiige weer. Kun je nagaan als de zon schijnt en het groen aan de bomen en struiken tevoorschijn komt. Dan is het helemaal top. Vooral Magnolia's schijnen het daar goed te doen :)
 
Wat hier nagenoeg niet voorkomt, maar je daar in bijna elke boom ziet is maretak.
Maretak groeit alleen in populieren. Maar omdat er in verhouding veel populieren voorkomen lijkt het alsof deze beschermde half-parasiet in elke boom groeit. Nu er geen bladeren aan de bomen zitten, waren die maretakken goed te zien. Het was een grappig gezicht. Het leken wel vogelnesten. Maar zoveel bij elkaar en ook nog in bijna elke boom, leek ons onwaarschijnlijk. Bij nadere bestudering zagen we het: maretak dus.
Tijdens het er onderdoor lopen hebben we de traditie van het zoenen maar achterwege gelaten, want anders schoten we geen meter op.

En 's avonds natuurlijk genieten van een Belgisch biertje biertjes. Nee, deze keer geen wijn. In het Walhalla van de Belgische (abdij) bieren pas ik mij graag aan. Hebt u bijvoorbeeld wel eens een Val Dieu bruin geproefd ? Ik ook niet. Dus hoog tijd om het eens te proberen.
We arriveerden bij toeval bij de abdij waar het wordt gebrouwen. In de Val Dieu abdijwinkel kochten wij op de gok een aantal flesjes van hun collectie. Ik heb er nu twee gehad en nog vier te gaan. Heerlijk! De smaak zit in de buurt van Duvel en Grimbergen. Lekker fris met een pittige nasmaak.
Marlies hield het bij wijn. Zij houdt niet zo van bier en zeker geen Val Dieu. Prima! Heb ik bij het consumeren in ieder geval geen concurrentie :)

Vandaag, 28/2, ook weer in het ziekenhuis geweest voor m'n maandelijkse APD-infuus. Ook werd er bloed afgenomen voor de eveneens maandelijkse controle. Volgende week is de status van m'n M-proteïne  bekend. Altijd weer spannend.
                             

1 opmerking:

Hanneke zei

Als rasechte limburger besef ik hoe mooi en goed we het hier hebben in dit prachtige landschap. Die enorme bulten zijn voor mijn moeder als kahlerpatient vaak een obstakel om eens een lekkere wandeling te maken. Moet eerlijk zeggen dat ik mij in dit landschap ook niet geheel vrijwillig aanbied als rolstoelduwer. Daarom gaan wij met enige regelmaat richting noorden, om eens goed in de buitenlucht te zijn