29 mrt 2010

Nog steeds 4 en ontsteking(en) in de bovenkaak

Nog steeds 4:
Vandaag werd ik gebeld door m'n fantastische contactpersoon van het MST-ziekenhuis in Enschede. Vorige week dinsdag was de peilstok weer in mr. kahler gestoken. Het bleek dat het M-proteïne nog steeds op 4 staat. Dus gelijk aan de vorige meting.
Hopelijk blijft dat voorlopig even zo!
Volgende maand (20/4) weer een meting. Dan wordt er ook weer een zgn. skelet-röntgen gemaakt. Die is bedoeld om te kijken of er zich al ergens kahlerhaarden hebben ontwikkeld.........Ik denk van niet, want ik heb behalve die ene rib nergens last van.

Ontsteking(en) in de bovenkaak:
Wat niet zo leuk is, zijn enkele ontstekingen bij de wortels van drie kiezen in m'n bovenkaak.
Enkele blogs terug had ik het al over een ontsteking van de wortel van een (1) kies. Die ontsteking heeft z'n buren nu ook aangestoken. Nu proberen dus drie ontstoken wortels mij het leven zuur te maken. Dat is nog niet gelukt, want ik heb er (nog) geen last van.
Maar ik vermoed dat dit niet meer zo lang zal duren, want m'n tandarts beoordeelt deze situatie als problematisch. Omdat ik tot voor kort ook APD (een zgn. biofosfonaat) gebruikte, is hij zeer terughoudend om een drastische ingreep te laten doen. Met drastisch bedoelt hij het door een kaakchirurg laten wegboren van de ontsteking. De alom bekende wortelpuntbehandeling. Daar heb ik er in de loop der jaren al 4 van overleefd. Maar ja, toen gebruikte ik nog geen APD.

APD heeft als voordeel dat het de botafbraak, dat door kahler veroorzaakt kan worden, tegengaat.
Het nadeel van dit goedje is echter, dat het ook het tegenovergestelde, namelijk de botaanmaak, enigszins belemmert en er ook nog een vergrote kans is op botnecrose! ........Niet fijn! :(
M'n tandarts heeft al hulp ingeroepen van een collega en verkeert nu in de overlegfase. Binnenkort zal ik de uitslag van deze samenspraak wel horen en hoop ik dat ze, voordat m'n kiezen uit zichzelf m'n bovenkaak verlaten, actie ondernemen.

Wordt vervolgd.

1 opmerking:

Unknown zei

Hey,
ik wilde je vrolijk pasen wensen...met een plaatje...maar dat werkt niet in dit scherm....dan de link maar van het het plaatje!!!

Vrolijk pasen, klik op onderstaande link voor de animatie...haha!!

http://www.tjuchem.net/kinderpagina/files/pasen.jpg

Liefs van Jacomijn